Som företagare är det mycket som du måste ha koll på gällande ditt företag. Detta är extra viktigt i samband med uppstart, men även under tiden som företagets drivs. En mycket vanlig fundering är vilken typ av kontorsmaterial som man behöver, samt vad som kommer att gå åt mest.

Svaret på dessa frågor är väldigt varierande och mycket beror naturligtvis på vilken typ av verksamhet som du bedriver. Vad man är i mest behov av ter sig olika. Trots det brukar det i de allra flesta fall ändå finnas någon form av kontor på arbetsplatsen. Kontoret behöver vara lika välutrustat som resten av verksamheten, t.ex. med pennor, papper, skrivare och block. Som företagare måste man se till att man fyller på dessa varor med jämna mellanrum. På så sätt kan man säkerställa att kontorsmaterialet inte tar slut eller att något saknas, som verkligen behövs. För att hålla budget är det dock bra om man inte köper in alldeles för mycket saker på en och samma gång.

Om du har svårt att ha koll på kontorsmaterialet eller tiden inte räcker till så kan du vända dig till Placera Personal, eller The Place, som de numera kallas. Företaget jobbar för att se till så att du som företagare kan rekrytera nya människor som är perfekta för arbetsuppgiften. Om du inte har möjlighet eller behov av att anställa för tillfället är det upp till dig själv att se till så att kontorsmaterialet fylls på. Använd dig gärna av en lista på vad du behöver köpa in. Är ni flera på arbetsplatsen är det bra om du kan höra dig för om det är någon som är i behov av något specifikt eller har fler tips.

Här nedan har vi skapat en liten lista på de vanligaste kontorsmaterialet som du kan behöva.

  • Bläckpennor
  • Stift och blyertspennor
  • Pennvässare
  • Pärmar och papper
  • Linjaler och tejp
  • Saxar
  • Register till pärmarna
  • Mappar
  • En kalender
  • Kuvert, frimärken och packeteringstejp
  • Kaffe, kaffefilter och tepåsar
  • Post-it lappar och gem

Det här är naturligtvis bara några få exempel på allt du kan komma att behöva. Ett tips är att skapa en lista ovanför varje material. Så fort en anställd tar ett nytt block eller en ny penna så kryssar ni i listan. På så sätt är det lättare för dig att se när vissa produkter håller på att ta slut och du kan snabbt se till att göra en ny beställning. Det här ger dig också en möjlighet att lättare avgöra vad som går åt och vad som kanske inte ens behövs överhuvudtaget. Kontorsmaterial i all ära, men kom ihåg att även inreda kontoret med bra och ergonomiska möbler. Det måste finnas skrivbord som kan anpassas efter längd och en bra stol som inte orsakar ryggproblem. Majoriteten av alla företag kommer också att vara i behov av en dator och möjligtvis arbetstelefoner.